Friday, June 17, 2011

Wajah cinta Fatimah azZahra…

Kali ni insyaAllah buat tatapan semua, sedikit ingatan refresh balik mengenai ahlul bait; Fatimah azZahra' r.a., yang ana petik dari buku "Kisah Cinta Dalam Al-Quran - mengenal cinta meraih Allah" oleh Misbah Em Majidy. Jom...=D

Rasulullah s.a.w. membacakan wahyu Allah yang diturunkan kepada beliau di hadapan Fatimah : wajah cinta Fatimah azZahra' kepada Tuhannya, dia wujudkan dalam ketawakkalannya yang sempurna kepada Allah. dia digelari al-Batul, kerana kesempurnaan kepasrahannya kepada Allah.

Para ulama sirah bersepakat, bahawa Fatimah lahir di saat ayahnya dalam puncak pembekalan rohani, bagi mempersiapkan diri menerima tugas terbesar di alam ini; iaitu tahap tafakur (perenungan) yang dalam, ibadah yang lama dan tinggal menyendiri di Gua Hira' setiap tahun.

Garis takdir fatimah telah digariskan Allah untuk hidup dan dibesarkan dalam naungan madrasah nubuwwah dan pangkuan Rasulullah s.a.w.,lelaki paling sempurna dan wanita sempurna sepanjang masa. fatimah membesar seiring dengan kebesaran dakwah penyebarab islam, roh beliau seiring dengan roh islam itu sendiri.

wajah cinta Fatimah kepada Allah Azza Wa Jalla...

*      dia wujudkan dalam kehidupan jernih nan suci. merupakan wanita yang berada di puncak kesucian diri dan kejujuran.

*      terlihat pada keluhuran budi dan kelakuan zuhudnya. kerelaan dan ketulusannya menerima takdir Allah atas dirinya.

*      dia buktikan dengan sifat kedermawanan yang tinggi kepada sesama makhluk Allah, kasih pertolongan yang utuh kepada mereka yang menghajatkan bantuan daripadanya, meski dia sendiri patut dibantu.

Fatimah tidak pernah memiliki angan-angan panjang dalam menjalani hidup. Tidak ada kamus angan-angan dalam kehidupannya. Dia hidup realiti, penuh dengan sifat-sifat mulia, qana'ah, tidak tamak dan berasa bersyukur dengan keadaan yang dihadapinya. Dia yakin bahawa ketamakan akan mengacaukan hati dan mengeruhkan jiwa serta memporak-perandakan urusan. 

Dia berpegang pada apa yang didengarnya daripada ayahandanya yang bersabda: "Berbahagialah orang yang memperoleh petunjuk ke dalam Islam dan hidup sederhana serta qana'ah dalam menjalani hidupnya".

Fatimah juga mengabdikan setiap pesanan ayahnya di dalam kalbu: "Wahai umat manusia! Berlakulah dengan baik dalam usaha-usaha kalian. Kerana tidaklah seorang hamba memperoleh sesuatu melainkan apa yang telah ditetapkan baginya". Rasulullah s.a.w selalu mengajarkan kepada Fatimah untuk senantiasa bersabar daripada kepahitan-kepahitan hidup dunia, agar kelak dapat memperoleh kebahagiaan.

Fatimah azZahra' telah melakukan semua itu, demi mewajahkan kecintaan dirinya kepada Allah 'Azza Wa Jalla.

...ingin menjadi seperti dia...

filbait, 17jun2011, 0909pm

4 comments:

~cik atin~ said...

subhanallah...ya ALLAh izinkan aku menjadi persis fatimah az-zahrah...amiin

SyaheeDah said...

~cik atin..

amin,insyaAllah..
itulah seorang wanita hasil didikan dari insan agung yang ditarbiyah langsung dari Allah..
mudah2an Allah sentiasa 'mendidik' kita,amin

madu lebah said...

da,,kuat deh ngepost blog,ehehe,,
smoga thabat dlm perjuangan jika awk nk jdi spt fatimah r.a
izinkan sy jd khadijah bint khuwailid ^__^,,biiznillah

SyaheeDah said...

~madu lebah..

biasa la, cuti..tapi esk nak blk dah,after 3weeks.. akan kmbali sibuk dgn urusan lain plak..
maka mgkn tak smpat nak mengepost dh la..huhu

amin=D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers