Sunday, June 12, 2011

~ asal-usul solat ~

InsyaAllah untuk entry kali ni, sedikit info dari sebuah kitab yang cukup masyhur sejak hampir 2 ratus tahun yang lalu. Dari sudut diri ana sendiri, menatap kitab-kitab karangan ulama ni, InsyaAllah banyak keberkatannya. Apa lagi kalau kita mampu menatap dan memahami tulisan karangan mereka yang asal (bahasa arab @ melayu, dalam jawi @ rumi), dari bayt ayat-ayat mereka sendiri, sudah tentu rasa zauqnya lebih. 

Apa pun, niat menuntut ilmu kerana Allah itu sangat penting, tak kira lah belajar dari buku terjemahan, mahupun dari blog. (^_~) 


(dari kitab MUNYATUL MUSOLLI & ALBAHJATUL MARDHIAH ~ sheikh daud abdullah al-fathoni)

قال المصنف رحمه الله ونفنا الله به وبعلومه وبعلوم سائر الصالحين في الدارين آمين

Sesetengah Hukama' mengatakan : setiap sembahyang itu ditentukan kepada seseorang nabi daripada anbia' Allah menyembahyangkan pada waktunya.

SUBUH

Orang yang mula-mula bersenbahyang Subuh itu ialah Nabi Adam a.s. tatkala keluar daripada syurga. Ketika itu dia melihat kegelapan dan berasa teramat takut. Maka tatkala tiba waktu Subuh dan ternampak fajar, baginda bersembahyang 2 raka'at. 

Raka'at pertama : untuk bersyukur kerana terlepas daripada kegelapan
Raka'at kedua : untuk bersyukur kerana kembalinya siang hari.

ZOHOR

Orang yang mula-mula bersenbahyang Zohor itu ialah Nabi Ibrahim a.s. tatkala Allah menyuruh menyembelih anaknya, yang kemudiannya ditukar kepada menyembelih kibas. Suruhan itu berlaku ketika gelincir matahari (mula masuk waktu zohor). Baginda bersembahyang 4 raka'at.

Raka'at pertama : untuk bersyukur kerana anaknya ditebus dengan kibas
Raka'at kedua : untuk bersyukur kerana terbuang dukacita daripada anaknya
Raka'at ketiga : untuk menuntut keredhaan Allah 
Raka'at keempat : untuk melahirkan perasaan amat gembira kerana mendapat penebus yang amat besar (kibas Habil dari syurga), seperti dalam firman Allah : "dan kami tebuskan dia dengan sembelihan kibas yang amat besar" - asSoffat,107.

ASAR

Orang yang mula-mula bersembahyang Asar itu ialah Nabi Yunus a.s. tatkala Allah mengeluarkannya daripada perut ikan paus dalam keadaan seperti anak burung yang tidak berbulu. Baginda mengalami 4 kegelapan. 

Pertama : kegelapan kesalahannya.
Kedua : kegelapan air
Ketiga : kegelapan malam
Keempat : kegelapan perut ikan

Baginda keluar daripada perut ikan itu pada waktu Asar. Maka baginda bersembahyang 4 raka'at kerana bersyukur kepada Allah yang melepaskannya daripada 4 kegelapan tersebut.

MAGHRIB

Orang yang mula-mula bersembahyang Maghrib itu ialah Nabi Isa a.s. tatkala Allah mengeluarkan dia daripada kepungan kaumnya. Peristiwa itu berlaku sewaktu lenyap matahari.

Raka'at pertama : untuk menafikan ketuhanan yang lain daripada Allah
Raka'at kedua : untuk menafikan tohmahan terhadap ibunya yang dituduh oleh kaumnya
Raka'at ketiga : untuk menyatakan bahawa tiada Tuhan yang dapat memberi kesan melainkan Allah jua

Sebab itulah 2 raka'at pertama berhubung dan raka'at terakhir tinggal bersendirian.

ISYAK

Orang yang mula-mula bersembahyang Isyak itu ialah Nabi Musa a.s. ketika sesat jalan, waktu keluar dari negeri Madyan (suatu daerah dalam negara Jordan berdekatan dengan Sinai dan Laut Merah). Beliau mengalami dukacita tentang isterinya, Harun saudaranya, Firaun seterunya dan beberapa orang anaknya. Semua dukacita itu dilepaskan oleh Allah berpegang kepada janjiNya yang benar. Peristiwa ini berlaku pada waktu Isyak yang akhir. Maka beliau bersembahyang 4 raka'at kerana bersyukur kepada Allah yang melepaskan dirinya daripada semua dukacita itu.

Menurut riwayat yang lain :

SUBUH : dimulai oleh Nabi Adam a.s. 
ZOHOR : oleh Nabi Daud a.s.
ASAR : oleh Nabi Sulaiman a.s. 
MAGHRIB : oleh Nabi Yaakob a.s.
ISYAK : oleh Nabi Yunus a.s.


Hari-hari kita solat kan? Dari kanak-kanak, hinggalah orang dewasa, hatta mereka yang sakit sekalipun, akan menunaikan solat. Situasi yang cukup glamor ; nak solat dengan khusyu' dan sesempurna yang mungkin. Tapi berapa ramai yang dapat nikmat sebegitu? 

Sangat SENANG. dan sangat SUSAH. setuju? (^_^)

Apa pun, sangat penting untuk kita sentiasa mencari hikmah di sebalik pensyariatan solat, ilmu tentangnya, etc, agar dapat 'menyenangkan' kita untuk khusyu'. Dan ianya merupakan proses yang memerlukan usaha yang berterusan.

Daan.. nikmat sebegitu hakikatnya tetap merupakan suatu anugerah dari Allah. Jadi, amat perlulah kita untuk meminta pada Dia, kan...  

..::..sOlaT itU iNDah..::..

  filbait, 1136pm, 12062011

4 comments:

RuMaH TuA said...

Syukran untuk perkongsian.
Moga semua beroleh manfaat.

"Salam Juang"

SyaheeDah said...

~baitil a'tiqa~

afwan..
insyaAllah, biiznih.

~jazakillah;-)

Ummu Aiman said...

subhanaAllah..terkesan tgk gmbar solat tuee...

SyaheeDah said...

~ummu aiman~

sm2 ambil iktibar..
mungkin itulah salah 1 keadaan "al-ghuraba'" yang Rasulullah s.a.w. sebut dulu...

"muhasabah diri sendiri"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers