Monday, March 14, 2011

...itukan hak DIA...

bismillahirrahmanirrahim

dah lama rasanya ana tinggalkan blog ni tanpa sebarang tulisan. bila bukak,tutup balik.. sibuk dengan amanah assignment yang semakin lama semakin suka menunjukkan 'mukanya'.. tanggungjawab dalam dunia menuntut ilmu,yang takkan pernah selesai,kerana kita takkan pernah selesai untuk menuntut ilmu,kan.. 

dalam tempoh nak melunaskan segala tanggungjawab yang ada ni,Allah mewarnai hidup kita dengan pelbagai ujian,tarbiyah langsung dariNya.. terdetik dalam hati,

"tidakkah kau bangga, tarbiyah itu langsung datang dari Allah? Allah sentiasa di sampingmu, Pemilik segala kejadian itu mengingatimu!"

bayangkan, ana letakkan satu analogi...ada seorang lecterur ni,dulu punye la susah nak sebut nama kita,bukan setakat nama kita,nama sahabat2 yg lain pun sama...tiba-tiba satu hari,dalam kuliah,dia asyik sebut nama kita je..dia puji kita,pastu bila kita dapat jawab soalan dia,dia bagi hadiah plak(sedikit berlebihan)..agak2 la,tak keterlaluan kalau ana cakap,seminggu kita tersenyum cam kerang busuk sebab rasa bangga lect tu macam sayang je kat kita,kan?(kerang jugak yg jadi mangsa)..

itu cuma kisah kita dengan manusia..tak ada tandingan pun dengan kisah antara kita dengan Allah..

bayangkan..Allah;pemilik segala2nya tu,ingat kat kita (a.k.a Dia uji kita)..seharusnya kita berasa sangat2 bahagia,sangat2 bangga..KERANA DIA INGAT PADA KITA...walhal memang setiap masa pun Dia ingat kat kita,perhatikan kita...kita je yang selalu tak sedar, atau mungkin juga buat2 tak sedar..sombong dengan Allah!

sejauh mana kita ingat pada Dia?

bila Allah sayang pada kita,tahukah kita membalasnya?
every single thing yang berlaku dalam hidup kita di dunia ni,hakikatnya adalah ujian,tarbiyah dari Allah. sama ada kita sedar atau tak je..
ana sendiri.. dalam mood recover balik dari suatu peristiwa yang sangat2 membuatkan ana kembali sedar,kembali meletakkan diri ana sebagai seorang manusia yang hakikatnya hanya seorang hamba..seorang yang hina dina pada pemiliknya..
dalam semangat memperjuangkan maruah yang semakin hari dirobek manusia..akhirnya ana tersentak..

kau pejuang maruah? bukan!! kau hanya pejuang ego di hadapan manusia!!
jangan kau mendabik dada, kononnya memperjuangkan maruah..
ya benar,.benar..maruah kau dipijak,kau dihina manusia...
tapi mana maruah kau di hadapan Tuhanmu!!
kenapa maruah di hadapan manusia yang kau tangiskan,sedang di hadapan Tuhanmu kau bukanlah sesiapa! 
kau hanya seorang hamba yang hina dipalit dosa!
apakah pandangan manusia yang masih kau cari???

Allah...

tidak ada salahnya kita membela diri..Allah benarkan..demi kebenaran.(assyura:39-43) namun sunnatullah, walau dalam keadaan ingin membela diri,adakalanya niat dan tujuan kita akan tersasar.

ana terdiam. Allah..teramat banyak hikmah yang Kau kehendakkan untuk diperlihatkan pada ana lewat segala fitnah yang menghujani diri ini.
buat sahabat2 yang setia disisi di saat diri ini hampir tersungkur dek fitnah yg melanda, syukran jazilan,jazakumullah khaeral jaza'..
buat ukhti,akak2,dan semuanya lah..jazakumullah khaeral jaza'.
juga buat hamba Allah yg turut terkesan dgn ujian Allah ini,ana mohon kemaafan kiranya hadirnya ana mengundang kesulitan..syukran atas kesedaran dan pencerahan yg diberi..juga atas kesabaran menghadapi segala mehnah.
terima kasih ya Allah..alhamdulillah

Dia memperlihatkan kekuasaannya...liqa' malam tu,sangat2 memberi kesan pada ana..hikmahnya sangat banyak..dari satu sisi,malu sangat2 pada Allah..rupanya Allah nak ingatkan ana balik,mgkin kebergantungan diri ni pada Allah dah makin surut..dari sisi yg lain, hati dan fikiran ni terasa sgt2 tenang...alhamdulillah
syukran buat 2 orang sahabat ana yang menemani ana malam tu..mudah2an Allah sentiasa merahmati kalian..
sahabat2,saudara2 sekalian..doakan ana sentiasa thabat di jalanNya..begitu jua buat kalian semua!=D

BIG....nice moment,dah lama tak berkhemah..jadi kerbau kat dalam lumpur, and so on...alhamdulillah,Allah bagi banyak pengetahuan,pengalaman...pengalaman dalam masa 2 hari jadi 2 kali mc bidan terjun...rasa macam nak pengsan je...
ala kulli hal..best! dapat kata2 semangat lagi dari kem komandan.hehe..(bangga2...oppss)...cool down...

asif jiddan buat sahabat ana,ummu aiman,tak dapat penuhi jemputan ke rumah ummu..tapi ana berazam,insyaAllah nanti ummu kawen,ana akan cuba sedaya upaya hadir.;-)

syukran juga buat semua atas ingatan dan doa di hari lahir ana baru2 ni..u all are so sweet!..insyaAllah ana akan kongsi mesej birthday dari bonda dan ayahanda tersayang,di saat ana 'agak down' di hari lahir hari tu..

semakin dekat menghitung hari...bertemu sang kekasih hati!=)

*sedang menghabiskan research tentang 'ungkapan zikir dalam bentuk ayat'-khazanah cinta ilahi-dalam karya majmu' fatawa shaykh al-islam ahmad ibn taymiyah...insyaAllah ana akan cuba postkan tentang research ni..

itu hak Dia. wahai diri,sahabat2..merupakan hak Allah untuk menentukan hidup kita. kita milik Dia. biarkan Dia menentukan segala2nya. jangan sedihkan hatimu memikirkan perkara yang telah lalu..jangan runsingkan hatimu memikirkan hari esok. biarkan Dia Yang Maha Tahu itu menyayangi kita mengikut kehendakNya. biarkan hatimu merasai manisnya menyerahkan segala2nya pada Dia!




biarkan Dia menyayangi kita..itukan hak Dia..
biarlah..lagipun,kasih sayang Dia rahmat bagi kita;-) 

suatu hari,kita dihidangkan sekeping roti yg sangat harum baunya..kita terus memakan roti tersebut..sewaktu kita makan roti tu,kita dapat rasai betapa lazatnya roti tu..sampailah roti tu habis..rasa roti tu pun hilang bersama roti yang dah hancur kita telan..

begitulah hidup kita..setiap yg berlaku;tak kira gembira atau sedih, ianya akan meninggalkan kita..kita takkan terus-terusan berada dalam keadaan tu..jadi,tak perlulah kita sentiasa tangisi @ kesali apa yg dah berlaku..yg penting,hitung diri,perbaiki,usahakan yg terbaik..cakap macam senang je,acu cube;) ..begitu juga hal yg akan datang. biarkan ianya datang menjenguk kita. tugas kita,get ready..
..entah2,esok ajal kita..

sesuatu yg ana dapat pagi tadi,penangan tertengok oprah's show(amek yg baik)...

even silence has an end...

renung-renungkan...........

ya allah ya tuhanku 
tiada tuhan melainkan engkau 
engkau cinta agungku 
nabi muhammad pesuruhmu

ya allah engkau sumber bahagia 
engkau sumber keselamatan 
ya allah engkau sumber keamanan 
engkau adalah segalanya
ya allah engkaulah pelindungku
engkaulah sumber rezekiku 
diwaktu sakit kau sembuhkan 
diwaktu lapar kau beri makan

ya allah engkau cinta agungku
cintaku haraplah dibalas
ya allah engkau cinta agungku
janganlah cintaku tidak dibalas
jangan biarkanku tanpa pimpinan
pimpinlah aku ke jalan yg benar
kepada engkaulah harapanku 
janganlah hampakan perasaanku

(cinta agung-qatrunnada)


4 comments:

BaiTiL a'tiQa said...

Salam juang...

Hee..(teringat kat kerang kat atas 2)

"ya allah ya tuhanku
tiada tuhan melainkan engkau
engkau cinta agungku
nabi muhammad pesuruhmu"

~Subhanallah, Agama sebagai maksud hidupku~

"Usaha atas iman"

sYaHeeDah said...

baitil a'tiqa..
lama tak makan kerang..heheh

mudah2an,islam itu sebagai cara dan maksud hidup kita..

redha Allah yg dituju, tunjuk ajar Rasulullah jadi panduan..

~mahabbah fillah~

madu lebah said...

sangat indah ujian tu,,:)
sehingga suatu saat,kamu akan rindu pada cubitan kasih sayang allah...

sYaHeeDah said...

~madu lebah~

saat ni pun dah rasa rindu..=)
tp bila 'dicubit',adakalanya terjatuh juga..
'ala kulli hal,sy harus sabar dan ikhlas menerima segala ketentuan..chayok!(",)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers