Tuesday, January 31, 2012

CERITA yang membawa BERITA

بسم الله الرحمن الرحيم

Beberapa lama menyepi, mencuba memahami hikmah, walau mungkin ilmu yang ada teramat dangkal untuk mengerti. Melihat saudara yang lain istiqamah menyampaikan sesuatu di blog masing-masing, ana pula hanya menjadi tukang tatap. Masih terus berfikir dan berfikir.
Seakannya setiap perkara yang berlaku dulu, kembali dalam ingatan. Allah menegur.

Kamu tidak punya apa-apa!

Sungguh,terasa diri sangat kosong. Berdiri pun rasa macam kapas, ringan macam tak ada isi! (walaupun berat mencecah _ _ kg). Tapi serius, itu yang ana rasa.

Jika dibandingkan dengan manusia biasa saja, bedanya sudah seperti langit dan bumi, maka siapalah ana pada yang menciptakan manusia itu.

Kembali teringat masa lalu. Mahu sedalam-dalamnya dihayati, moga ada 'ibrah yang boleh diambil.

Apa pun, yakin, bahawa apa jua yang berlaku sekarang, itulah yang terbaik untuk kita. Zaman yang berlalu, walaupun dirasakan lebih baik @ sebaliknya, ianya telah berlalu, ambillah pengajaran darinya.

Kesembuhan.

Semestinya, ia dari Allah. Setiap kali dihidang santapan rohani, melihat sahabat yang diuji kesakitan, dan melihat mereka kembali sembuh. MasyaAllah, kebesaran Allah di depan mata! Pergantungan sepenuhnya pada Allah.

"Bermula saat ini, enti bertanggungjawab untuk……" –mafhum ayat ustaz.

Sejak menerima 'amanah' itu, setiap hari berfikir dan berfikir, setiap kali itulah Allah mengilhamkan kebesaranNya. Saban hari, kenyataannya lebih jelas; I have nothing!

Dalam minggu yang sama lepas tasmi' ruqyah, Allah uji. Kuasa mutlak Allah, bila Dia berkehendak, tiada yang dapat menghalang. Lagi sekali, rasa diri ni tak ada apa-apa. Semuanya dari Allah. Cuba beberapa kaedah, ada respon, tapi lepas tu ana blur. Istighfar, ingat kesembuhan tu dari Allah, manusia hanya berikhtiar. Cuba dan cuba lagi, alhamdulillah, hajat 
kami Allah permudahkan.

Termenung dan Merenung.
(tapi bukan direnung).

Selalu ingat bila ustaz share tentang kes yang dia handle, bila pesakit dapat kesembuhan, ustaz akan cakap..

Itu dah rezeki dia..

Sangat halus asuhan Allah. Ana yakin, ianya memerlukan penghayatan yang sangat teliti untuk memahaminya. Mungkin kerana itu, bait kata yang keluar dari lisan ustaz juga sangat halus dan mendalam maksudnya. Sering kali ana termenung sendiri bila dihidangkan nasihat dari ustaz.
Syukur dipertemukan dengan insan-insan berjiwa besar ini. Yang tu macam tu, yang ni macam ni. ^_^. & yang paling penting, Maha Hebatlah Allah yang menciptakan mereka ini.

Kes Lama.

Kesnya sudah lama, memang dalam perhatian ana sejak sebelum ana terlibat dalam bidang ni lagi. Tapi semakin lama semakin diberikan petunjuk yang makin jelas. Dan malam ini, ana membuat kesimpulan, untuk kepastian dan tindakan lanjut, kes ni perlu refer pada ustaz. Setakat ana, basic tu tau la sikit-sikit.  

Lepas ustaz pesan supaya tidak mencari kes, biar mereka yang cari kita, ana pun memang tak follow up la kes-kes sebelum ni. Kononnya nak ikut nasihat tu, tapi bila kes ni mula balik, baru teringat, tanggungjawab ana untuk membantu yang memerlukan. Itu yang dipesan pada ana.

Teman Seguru.

Kehendak Allah, buku yang sahabat-sahabat minta tak ada stok. Kadang terfikir, punya plan nak dapatkan buku tu, so that sahabat boleh hafal masa cuti. Ustaz usahakan, tapi lepas cuti pun masih tak dapat. Kesian kat sahabat tertunggu-tunggu, asif jiddan. Terfikir, apa yang Allah nak tunjuk di sebaliknya. Ana teringin nak ada 'teman seguru', tu yang beria sangat minta sahabat tasmi' tu. Hmm, rencana manusia. Bak kata kak zati, mungkin Allah nak beri masa untuk tadabbur ayat-ayat yang dihafaz.              

Pesan Ma Ayah.

Sebelum naik 'flight' hari tu, suatu pesanan yang cukup indah, tapi sangat berat sebenarnya. Lepas salam dan minta maaf pada ma dan ayah, ayah pesan..

Jaga diri..

Perjalanan 6 jam lebih, sambil lihat kebesaran Allah, terfikir dalam sungguh pesanan tu. 2 tahun lebih di sini, betul ke ana jaga diri sebaik mungkin?

 "فالله خير حافظا"
 
* Cerita kehidupan..
..ia membawa berita kebesaran Allah. *


fi m225. 0230am. 01022012.

14 comments:

Bulan Syurga Firdausi said...

mmm pewsan mak ayah :)

iffah nasuha said...

ida: wat its all about?
n ble u said ayat ruqyah cam da blh tgkap..hee
tp still blur..
apepun, everything we went through, la tahzan wala takhaf..innallaha ma'ana.^^

SyaheeDah said...

~bulan syurga firdausi

ye..
hmm,ada yg tak kena ke di situ?

SyaheeDah said...

~iffah nasuha

i know u are veeery clever,hehe.

kdg2 ktakutan timbul..xberani..tp sume tu prang psiko, iman xstabil.Allah..

berat..tp itu yg hrus dpikul..mga Allah terus bri kekuatan,amin.
*mohon doanya..

iffah nasuha said...

ida: haha..clever la sgt..
n ana pnh bdepan n sdg menanggung benda 2 juga..

cukuplah berharap & bgantung pd allah yg maha berkuasa..
moga hadam ayat ruqyah diotak & hati..

aminn

SyaheeDah said...
This comment has been removed by the author.
SyaheeDah said...

~iffah nasuha

mksd nti? Allah uji dgn gngguan ke?
wal'yazubillah min zalik..ana lht saudara2 kita pun dh rs sgt2 tak snggup..Dia Maha Tahu kemampuan hambaNya..
bila ana lihat mrk y bhadapan dgn dugaan mcm ni, Allah plihatkn, mrk ni org hebat,krn tu ujiannya juga hbt..

alhamdulillah Allah tak uji dgn cara tu, tp Dia uji utk ana berikan masa ana utk cuba ikhtiar mnta ksembuhan pd Allah.

jauh bezanya menentang musuh alam ghoib dgn y nyata.kan..'mereka' lihat kita sdg kita tdk

Anis said...

tersentuh! dan teringat saat "itu"...

iffah nasuha said...

~syaheedah

yup.uji dgn gangguan..
n i've went through this thing sjak kcil sampai skg..n i neva care about it..sbb rasa sgt tepu n bosan dgn bnda yg tak tahu nk bhenti nk sesatkan manusia..
janji yg mrk dah meteraikan dg allah..

ida..kalaulah hijab kte dibukak..
allah..xtahulah cne nk hidup..
g mn2 pn akan nmpk that things..

as allah said : fallahu khairun haafizo.=)

SyaheeDah said...

~anis

saat yg mengajar byk prkara..
baik pd kita maupn yg mgalaminya.

ya, kdg xsedar, ramai saudara kita yg d uji bgitu..

*tiada yg Allah jdkn itu sia2..

SyaheeDah said...

~iffah nasuha

mrk mkhluk yg sgt pgang pd jnji..

pnah baca; seronok dpt lihat,tp sgsaranya jauh lbh bsr,huhu

guru ana y dlm field ni pn slalu doa mtk jgn d prlhtkan..

اسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك امين

Ad-Dien said...

agak lama tidak ke sini, semoga istiqamah hendaknya, barakallahufik..


Wujudkah Isi Dan Kulit Dalam Ajaran Islam ?

والله أعلمُ بالـصـواب

SyaheeDah said...

~ad-Dien

amin.

jazakallah khaeral jaza'. allah yubarik fiik.

Ad-Dien said...

wa enti kazalik :)

Penjelasan Status Zikir Taubat الهي لست للفردوس أهلا

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers