Saturday, July 23, 2011

~Detik akhirR~


Meniti hari-hari terakhir di bulan sya'ban, sudah bersediakah kita menemui bulan yang penuh rahmat dari Allah; bulan Ramadhan?

Terngiang-ngiang di telinga ini, ungkapan kata yang penuh makna, yang hanya dapat dihayati dan dirasai oleh hati-hati yang suci. Wasiat Ibnu Mas’ud yang berbunyi...



“...seharusnya bagi seorang Hamlatul Quran itu mengetahui...

malamnya ketika manusia dibuai mimpi, 
siangnya ketika manusia enak menikmati juadah, 
tangisannya ketika manusia bergelak ketawa, 
diamnya ketika manusia berkata yang sia-sia, 
dan khusyuknya ketika manusia leka dengan kehidupan dunia...”



 Hamlatul Quran??...begitukah kita?

Kata-kata itu mengetuk fikiran, menyentuh hati ini, menyedarkan diri dari lamunan. Betapa Hamlatul Quran yang hakiki adalah insan-insan yang sanggup bermujahadah dalam kepayahan, mampu berkorban dalam tangisan dan rela imannya diuji dalam keperitan...

Ya Allah, beri kekuatan untukku mengotakan janjiku padaMu.. 
janji yang terpatri untukku memikul amanah di muka bumi ini..
(al-Ahzab, 33:72) 

Ya Allah, bagaimanalah diri ini tanpa perhatianMu..

dalam kenangan..=(

m214, 23072011, 0401pm

19 comments:

~cik atin~ said...

syukran 4 peringatan.. nice..

~kueh~ said...

ida~~
ayt al-Quran tu xjelas la..
kluar simbol2.emmmm3..

RuMaH TuA said...

Ya Allah, bagaimanalah diri ini tanpa perhatianMu...

Allahu Akhbar!

SyaheeDah said...

~cik atin~

afwan..moga sama2 beroleh manfaat,insyaAllah..

SyaheeDah said...

~kueh~

ayt alQuran yg mana?
ida xde letak ayat pun,.
cane blh kuar simbol,huhu..

ke kueh nampak benda lain? nmpak chop ke..(^_*)

SyaheeDah said...
This comment has been removed by the author.
SyaheeDah said...
This comment has been removed by the author.
SyaheeDah said...

~rumah tua~

# rasa hidup berTuhan #

Allahuakbar..

~kueh~ said...

hee..ida tulis tlisan jwi kot..
xcye??meh dtg blik sat..
hehehe^^,
em..cop xmaen la blog2 ni..hehehe:)

moaga Allah kasih..^^,

^agama tidak pernah memerlukan kita, tetapi kita yang PeRLUkaN agama:)^

SyaheeDah said...

~kueh~

mn ada.huhu..tulisan kt gmbar atas tu ada la tulisan arab..

sowi 'adik' kueh..kul 11 lbh br abeh meeting..lps2 ni nanti ida g ziarah blik adik ye..kih3

moga Allah redha..^_^

Anonymous said...

anti dah bertunang ke belum??

SyaheeDah said...

~anonymous~

..terima kasih atas kunjungan..

seorang muslim apabila ditanya, maka perlu untuk dia menjawab pertanyaan tersebut sebagai memenuhi hak sesama muslim..

namun, adalah lebih elok untuk org yg bertanya itu meninggalkan pengenalan diri..

agar jawapan yang diberi sesuai & bernilai ibadah di sisiNya..
mudah-mudahan..

Angah said...

Salam...mok cik!!!!! hehehhe...

lme xsinggah xbermkna xingat, lme xmenyapa xbermkna diri dilupai...cume urusan dunia sedang mengaburi, insyaAllah urusan akhirat akn melebihi...

Mok cik, selamat berpuasa!!!

~kueh~ said...

amboi ila....
bermadah pulak kat blog ida...hehe:)
(tolong jwb komen utk ida..ngeh2)

ida~~~~
Syaheeda....
nur syahida...:)

^syahid di jalan-Nya^

Anonymous said...

maafkan saya..saya juga insyaAllah bakal seorang guru. samada anti nak bagitau@tidak itu adalah hak saudari tapi ape salahnnya jika saya ingin mengetahuinya. sekali lagi, saya minta maaf.

SyaheeDah said...
This comment has been removed by the author.
SyaheeDah said...

~angah..

wsalam..
kenapa sampai kabur-mengabur ni??hehe
insyaAllah,mudah2an..

selamat berpuasa jgk..
& selamat memaknai puasa kali ni^_^

SyaheeDah said...

~kueh..

ewah3..sedap mengomen,hehe..
takpe2,.tp,sorila no additional salary utk pengomen jemputan mcm kueh kt blog ni=D

limaza panggil2 ida like that??

^syahid d jalanNya^-amin3

SyaheeDah said...

~anonymous..

tak mengapa,tak perlu minta maaf.

-Allah belum berkehendak begitu..

moga menjadi jawapan yg bernilai ibadah & kebaikan pada pandangan Allah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers